sabato 21 aprile 2012

Pappardelle cu ragù de iepure - Pappardelle al ragù di coniglio

Più sotto la ricetta in italiano

V-ati dat seama de mult cred, ca-mi place carnea de iepure :). Si mai am cateva retete bune, asta nu-i ultima!
Noi am avut intotdeauna iepuri la tara pana acum cativa ani. Tin minte ca intr-un an erau vreo 70 de urecheati prin cotete. Pentru consum propriu, nu de vanzare sau altceva.
Imi aduc aminte ca de cateva ori am asistat la taierea lor. Bine, nu ma uitam sa vad exact momentul, ca doar eram copil si n-as fi rezistat, dar imi aduc aminte ca tata il agata apoi intr-un cui in spatele casei, ii tragea pielea jos, iar capul il trimitea la caini. Meniu special :))!
Insa carnea de iepure se gatea mereu cam in acelasi fel: fiarta si apoi mancata cu mujdei de usturoi (tata il adora in varianta asta) sau la cuptor cu legume. Delicioase ambele variante.
Eu am invatat sa-l gatesc si altfel si il ador si mai tare.
Reteta dintr-un vechi numar al revistei Cucinare bene.

Ingrediente:
600 gr carne de iepure fara os (iepurele meu a avut 1,5 kg intreg cu os, 777 gr dezosat si apoi 600 gr la final curatat de grasime, pielite, etc)
100 gr pancetta bucatele
1 tija de telina
1 morcov mediu
1 ceapa mica
200 gr suc de rosii
2 pahare supa de carne
60 gr unt
2 linguri ulei extravirgin de masline
1 lingura faina
1 paharel de brandy
1 pahar vin rosu
1 ramurica de cimbru
2 ramurele de salvie
nucsoara
sare
piper

Iepurele dezosat se curata de grasime, se spala, se usuca cu hartie absorbanta si se taie bucatele mici.
Eu am preferat sa tai carnea cu cutitul, manual, nu sa o macin.
Intr-o cratita se topesc cele 60 de gr de unt cu uleiul ev, se adauga tija de telina, morcovul si ceapa, toate taiate cat mai marunt.
Se lasa 2 minute la foc vioi, dupa care se adauga pancetta cubulete si se mai lasa un minut.
Se adauga carnea de iepure, se amesteca si se lasa la foc moderat amestecind pentru circa 3 minute.
Se presara deasupra o lingura de faina si paharelul de brandy, amestecam.
Dupa circa 2 minute alcoolul s-a evaporat. Adaugam si paharul de vin rosu si asteptam alte 2 minute.
Se sareaza, pipareaza si punem si putina nucsoara macinata.
Unim sucul de rosii, supa fierbinte, cimbrul si salvia si dam focul la mic.
Punem capacul intredeschis.
Lasam pe foc pana ce carnea e gata si sosul scazut, circa o ora sau mai mult, depinde.
Intr-o ora a fost gata.
Se fierb pastele, se scurg de apa si se amesteca cu sosul de carne.
Pofta buna!

ITALIANO

Nella mia famiglia abbiamo mangiato da sempre la carne di coniglio.
Mio padre li allevava in campagna, fino a qualche anno fa. Il numero massimo fu toccato in un anno, quando si è arrivati a contare 70 conigli. Per il proprio consumo, non per la vendita. Non immaginate però che questo numero era costante! Quello fu un record.
Si è sempre cucinato bollito e poi mangiato con la maionese d'aglio oppure al forno con patate e altri legumi.
Io ho imparato a cucinarlo in tanti altri modi e lo adoro ancora più di prima.
La ricetta l'ho trovata in un vecchio numero di Cucinare bene.

Ingredienti:
600 gr polpa di coniglio (Il mio coniglio pesava 1,5 kg intero, 777 gr disossato e 600 gr alla fine pulito di grassi, vari scarti, ecc.)
100 gr pancetta dolce a cubetti
1 costa di sedano
1 carota media
1 cipolla piccola
200 gr passata di pomodoro
2 bicchieri brodo di carne
60 gr burro
2 cucchiai olio extravergine di oliva
1 cucchiaio di farina
1 bicchierino di brandy
1 bicchiere di vino rosso
1 rametto di timo
2 rametti di salvia
noce moscata
sale
pepe

Il coniglio disossato si pulisce di grassi, ecc, si lava e si asciuga con la carta assorbente da cucina.
La carne si taglia a pezzettini piccoli. Io preferisco tagliarla cosi e non macinarla.
In una casseruola, si mettono a sciogliere il burro con i 2 cucchiai di olio evo.
Tagliare finemente il sedano, la carota e la cipolla e farli rosolare per circa 2 minuti.
Unire la pancetta e lasciare insaporire per un altro minuto.
Adagiare la carne di coniglio nel soffritto e cuocere per circa 3 minuti a fuoco moderato, mescolando spesso.
Cospargere con la farina, il brandy e far evaporare.
Dopo 2 minuti l'alcool si è evaporato, quindi possiamo aggiungere il bicchiere di vino rosso.
Lasciare evaporare per altri 2 minuti.
Aggiungere la passata di pomodoro, i due bicchieri di brodo bollente, sale, pepe, noce moscata, il rametto si timo e i 2 rametti di salvia.
Abbassare la fiamma al minimo, mettere il coperchio ma non del tutto (lasciano un piccolo spiraglio) e cuocere mescolando spesso per circa un'ora o anche di più.
Il ragù è pronto quando il liquido si è evaporato, la carne è tenera e il sugo ristretto.
Lessare al dente le pappardelle, mescolarle con il condimento.
Impiattare e servire.
Buon appetito!

6 commenti:

  1. Astazi ma prezint la tine la prinz, papita e pe gustul meu... Si eu sint maaare iubitoare de carnita de iepuri, in general de carnita alba...
    Pupici si week-end placut !

    RispondiElimina
  2. Cu mare placere Daniela, ma bucur ca-ti place!
    Ce ma bucur ca mai cunosc o amatoare de carne de iepure! Stim noi ce-i bun :) Te pup si eu.

    RispondiElimina
  3. Ma dai, che piacere! Ti chiami Any anche tu? Ammetto che mi ha fatto un po' effetto capitare in questo blog, di solito la cucina di Any è a casa mia!
    Piacere io mi chiamo Anastasia, ma tutti mi chiamano Any!
    Sono felice d'averti scovata omonima!^____^
    Ciao!

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Ciao Anastasia :)!
      Mi fa molto piacere che tu sia "capitata" nel mio blog e spero che ti sia piaciuto quello che hai letto e visto!
      Ciao e a presto!

      Elimina
  4. Si eu iubesc carnea de iepure din frageda pruncie,cand bunicul ,la fel ca tatal tau ,taia cate un iepure,iar bunica in cinstea venirii nepoatei de la oras ,facea iepure pane,cu cartofi pure .
    N-am sa uit niciodata dulceata carnii unui iepure de casa .
    Apoi ,tot in vremea aceea ,un prieten de familie ne invita la cate un ospat cu friptura din iepure de camp ,tinut in baitz cu vin si legume .Alta mancare ,alta poveste ...
    Cine nu a mancat carnita de iepure ,nu stie ce pierde.
    Iar tu esti artista cand vine vorba despre prepararea urechiatilor .

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Eu o ador, gatita-n fel si chip.
      E adevarat ca multi nu vor sa se atinga de carnea de iepure si chiar ca nu stiu ce pierd.
      Multumesc frumos de vorbele bune!

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...